خاکستر و بانو

خاکستر و بانو

نام وبلاگ برگرفته ازنام یکی از اشعارشمس لنگرودیِ عزیز است
خاکستر و بانو

خاکستر و بانو

نام وبلاگ برگرفته ازنام یکی از اشعارشمس لنگرودیِ عزیز است

با این آواز چی ها که یادم نمیاد!


پسر برادر کوچیکه از بدو تولد تو جنوب زندگی می کنه! دو سه سال پیش روز اولی که می ره پیش دبستانی، چی چی جون می خواسته برای روز اول یه فانی براشون داشته باشه و من باب آشنایی از بچه ها می خواد که هر کی هر شعری رو بلده بخونه تا یخ بچه ها باز بشه و نطقشون شکفته! خلاصه هر کی یه شعری رو می خونه و برادرزاده جان هم شروع می کنه شعری رو می خونه که هیچ کس چیزی ازش نفهمید! حتی آواهایی که وسط آواز بود رو هم اجرا کرد!

 

رودخونگی آب بومی  .... (نقطه چین هااشو حتی صوتیشم گوش دادم نفهمیدم!)

حیران حیرانه، ناز نکن جانی، مار تی قوربانه، بیا بشیم خانه (بیشتر وقت ها من فقط همین تیکه رو برای پسرم می خونم البته! باقیش یادم نمی مونه اغلب اوقات)

چندی مو پوست بکنمی ای پرتقاله

آهابگو!

چندی نیگاه بکنم بلندی بلانِ؟! آها بگو!

بلندی بلان دکَته بو...

ایمسال نیشا دنیمو و فردِه دوباره

می چلچرانه!   اِه اِه (این اِه اِه نیستا یه جور آواست که ریتم رو قشنگ تر میکنه، فکر کنم!)

فردا اَمی خانه ور شیرینی خورانه

دِ گوته مَنِم، شو خوته مَنم، آفتابه آو سنگینه جور گیته مَنِم!


تا مدت ها وقتی ازش می خواستیم برامون شعر بخونه فقط و فقط همینو می خوند! 

نظرات 8 + ارسال نظر
سر سبزی دشت یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 ساعت 10:58

درسته تمام اهنگهای محلی قشنگه ولی من عاشق گیلانم وهمیشه هم به همه میگم من اصالتم گیلانیه و کلی هم به اصلاتم افتخار میکنم درسته از گیلان دورم ولی زادگادگاه پدری را هرگز وهرگز ازیاد نخواهم برد. زنده باد پدر ومادر وزنده باد گیلان وهر کی گیلانیه .البته این حس ناسیولیستی هستی جسارت به دیگران نباشه.

لانگ لیو گیلان!

[ بدون نام ] شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت 18:40

آخی چقدر بامزه!
من هم عاشق این آهنگم با اینکه رشتی نیستم.
تو سرچ هام بعد از خوندن این متن به این رسیدم:
https://glk.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%87%D8%A7_%D8%A8%D9%88%DA%AF%D9%88

ممنونم. خیلی خیلی زیاد ممنونم!

سر سبزی دشت شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت 10:33

وااااای عزیز دلم چقدر قشنگ راستی سرن جان منم اصالتم گیلانیه ولی دورم از یلان ولی برای پسرم همش اهنگ گیلانی میزارم وگیلانی میخونم براش با هنگ گیلانی کلی ذوق میکنم خیلی خوشحالم که تو گیلانی هستی خیلی هم زبونم خودم بچه برادرتون رو از طرف من ببوسین .


من فکر می کنم آهنگ های فولکلور توامان دارای یه غم و شادی عجیبی هستند. آدم با شنیدن همشون با هر زبونی باشه کیف می کنه!

آدینه جمعه 24 اردیبهشت 1395 ساعت 01:39

من عاشق این برادرزاده شدم که
یه شو بوشوم کونوس کله رو هم میخوند همه چیز تکمیل میشد;-)


هنوزم علاقه خاصی به شعرهای فولکلور داره!

عابر چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت 23:42

چه جالب!سپیده عزیز پس لطفا بقیه اش هم شفاف سازی کنید، چون من همش فکر میکردم چرا یه شعر فولکلوریک باید وسطش در مورد آفتابه صحبت شه، می چرچران یعنی چی؟ فک کردم یعنی خیلی اوضاع بر وفق مراده

چرچران، یا چلچران؟

honey سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1395 ساعت 15:56 http://honeyjoon.blogsky.com

ای جونم پسرک اصالت گیلانیش رو حفظ کرده
رعنای گوله رعنای گوله سنبه رعنای

یعنی من اینو صد در صد رشتی بار میارم! حالا ببین هانی!

سپیده سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1395 ساعت 15:47 http://otagheaabi.blogsky.com

البته این ترانه متن غمگینی داره ... شیرینی خوران دختر شده و این مرد از افسردگی حتی نمی تونه آفتابه مسی رو بلند کنه!

آخی! سپیده خوب بلدی ها! نمی دونستم! مامان من زیاد فرصت نکردبهم اصطلاحاتو یادبده ! اما خودم از وقتی زبانشناسی خوندم خیلی دارم تلاش می کنم حتی واژه ها و اصطلاحات کهن رو هم یادبگیرم.

بیتا سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1395 ساعت 09:01

عزیزم ....بوس بهش
کاش یه عکس از این جیگر می ذاشتین

همین الان بوسه ات رسید به لپش

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.